W przypadku sprzedaży dokument należy przedstawić podczas sporządzeniu aktu notarialnego umowy zbycia prawa własności albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Przy zawarciu umowy najmu, obowiązkiem wynajmującego jest przekazanie kopii świadectwa najemcy. Nabywca lub najemca nie mogą zrzec się prawa do otrzymania dokumentu.
WAŻNE!
Jeśli świadectwo jest już sporządzone, należy podać zawarte w nim dane, w tym roczne zapotrzebowanie na energię, w ogłoszeniach o sprzedaży lub najmie nieruchomości.
Ustawa nie przewiduje obowiązku sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej dla istniejących budynków lub ich części (lokali), które są wykorzystywane na własny użytek. Natomiast w przypadku nowo wybudowanego budynku od 28 kwietnia świadectwo energetyczne należy dołączyć do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie. Wyjątek stanowią domy do 70 mkw – są one wyłączone z tego obowiązku. Za nie przekazanie świadectwa charakterystyki energetycznej budynku grozi kara grzywny, dlatego jeśli jesteś właścicielem lub zarządca nieruchomości nie zapomnij o nowych obowiązkach.
Kto sporządza świadectwa energetyczne?
Osoba sporządzająca świadectwo charakterystyki energetycznej musi spełniać określone w ustawie wymagania: posiadać pełną zdolność do czynności prawnych i nie być skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub za przestępstwo skarbowe. Ponadto powinna ukończyć wskazane w ustawie studia lub posiadać uprawnienia budowlane. Wykaz osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej można sprawdzić w centralnym rejestrze.